2015-08-07 1873 visningar
Höganäs kommun bytte nyligen leverantör efter att de nya digitala larmet visat sig fungera dåligt. Även den nya leverantören har problem att få larmen att fungera tillförlitligt.
I maj beslöt kommunen att byta ut de larm man precis upphandlat från Tunstall eftersom leverantören inte kunde få dem att fungera som avsett. Den nya leverantören blev CareTech, vilket innebar en merkostnad på 200 000 kronor.
Efter bytet berättade socialchefen att hon kände sig mycket tryggare med den nya leverantören. En person som arbetar inom hemtjänsten i Höganäs menar dock att det nu är mer problem än tidigare.
- "Sedan vi fick de digitala larmen gör vi inget annat än att provlarma", säger hen.
Larmen måste kontrolleras av personalen varenda gång de tappar kopplingen med CareTechs kontor i Malmö.
Leverantören, som säger att problemet beror på dålig täckning, har lovat kommunen att det ska bli bättre inom sex månader.
"Det är ett jädra problem med larmet"
Källa:
Helsingborgs dagblad
Prenumerera på vårt månatliga nyhetsbrev!
(det är helt kostnadsfritt och du kan när som helst säga upp prenumerationen)
Tipsa oss om nyheter, pressmeddelanden och nya produkter! Mejla redaktionen på
Svar på vanliga frågor kan du hitta under rubrikerna Frågor och svar och Teknikfrågor. Saknar du något? Mejla oss på