Hur undviker man att gå i molnfällan?
2017-02-17 6073 visningar
Vi håller på att handla upp ett trygghetslarm för särskilt boende, och vill gärna använda smartphones eftersom det tycks vara en framtidssäker lösning. Dock verkar det ju högst osäkert om larm ska skickas via internet, som ni beskrev i en artikel här för några veckor sedan. Hur kan vi som inköpare försäkra oss om att inte gå i denna typ av fälla?
Det är absolut bra att ta hänsyn till de här frågorna i samband med upphandlingen. Många gånger är priset en viktig del vid utvärderingen av anbuden, och opportunistiska leverantörer ges därigenom incitament att använda sig av utländska gratistjänster, vilket kan utgöra avsevärda risker, både vad gäller driftsäkerhet och integritet för den enskilde. Därför är det viktigt att adressera dessa aspekter redan i förfrågningsunderlagen.
En mycket enkel tumregel är att ställa krav på att de grundläggande larmfunktionerna på det särskilda boendet ska fungera autonomt, utan internetuppkoppling.
Det här handlar inte bara om den egna kommunen och de som bor på äldreboendet, utan i ett större perspektiv även om samhällets krisberedskap. Myndigheten för Samhällsskydd och
Beredskap skriver:
Dela artikeln:
