2015-09-29 1857 visningar
Problemen fortsätter i Helsingborg sedan man gått över till nya digitala larm. Bland annat sägs orsaken nu bero på att användarna bor för nära Danmark.
Siv Hagman berättar för Helsingborgs dagblad om när leverantören senast var på plats för att reparera larmet. Redan samma kväll strax före klockan 22 testade hon larmet innan hon skulle gå och lägga sig. Det kom inget svar, men eftersom hon var trött somnade Siv och tänkte ta itu med larmet igen nästa dag.
– Klockan fem i ett vaknade jag med ett ryck av att en mansröst frågade om jag hade larmat och behövde hjälp. Jag svarade att det är snarare ni som behöver hjälp.
En ny reparatör kom hem till Siv Hagman och nämnde att det bland annat är Danmarks mobilnät som stör trygghetslarmen.
– Vi kan väl inte rå för att vi bor nära Danmark! Det är idiotiskt att köpa in sådana här system om de inte fungerar. Med det gamla analoga larmet fick jag svar på 10-20 sekunder, nu kan det dröja flera minuter. Då kan ju folk hinna dö.
För att åtgärda problemet jobbar leverantören CareTech bland annat med att förstärka antenner, omprogrammera larmutrustning, byta sim-kort och tillsammans med mobiloperatörer ändra inställningar i master. En del av problemet ska nämligen ha varit att operatören ändrat inställningen i masten så att trygghetslarmen konkurrerats ut av andra mobiltelefoner.
Prenumerera på vårt månatliga nyhetsbrev!
(det är helt kostnadsfritt och du kan när som helst säga upp prenumerationen)
Tipsa oss om nyheter, pressmeddelanden och nya produkter! Mejla redaktionen på
Svar på vanliga frågor kan du hitta under rubrikerna Frågor och svar och Teknikfrågor. Saknar du något? Mejla oss på