Vem har ansvaret för att larmet fungerar?

2011-02-25   2167 visningar

Vem har ansvaret för att larmet fungerar när det kopplas till brukarens telefon- eller internetanslutning? Måste brukarna tillhandahålla uppkoppling för att kunna ha trygghetslarm?

Trygghetslarmen är kommunens ansvar och det åligger kommunen att se till att det fungerar oavsett vilken telefonilösningen kunden har eller inte har. Det är inte lämpligt att koppla trygghetslarmen till brukarens telefoni.

– Det är inte lämpligt att koppla larmen till privata telefoner som det görs i dag. Det går heller inte att lasta Telia eller andra teleoperatörer för att det inte fungerar. Operatörerna vet inte vilka som har larm eftersom det gäller sekretess kring sådana uppgifter, säger Björn Björk, IT-strateg på SKL. 

I en upphandling från Tierp skriver kommunen i ett av svaren:

"Kommunen får inte kräva att de som är berättigad till trygg­hets­larm har en särskild uppkoppling, ett särskilt telefonisystem eller en särskild leverantör av telefoni­tjänster. Att upprätthålla full funktion är en teknikfråga för leverantörer att lösa." (Trygghetstelefoner och larmförmedling, ref.nr. 2010/16)

Med det kravet är den enda seriösa lösningen en som inte använder brukarens uppkoppling eller operatör överhuvudtaget, så som ett mobilt trygghetslarm.

Läs mer här.

Dela artikeln: