Varför tar digitalisering så länge?

2016-10-03   515 visningar

Jag såg en artikel här från 2010 om att problemet med digitala trygghetslarm var löst. Men ännu sen år senare verkar det fortfarande vara ett problem. Varför tar det så länge?

Det är nog den här artikeln du har sett:
http://trygghetslarm.nu/pages/klipp-kopparn-problemet-aer-loest_384.html

Det där handlar om hur en enskild leverantör presenterade en lösning, men att bara ha en teknisk lösning räckte inte. SKL ville få fram en branschstandard (SCAIP) och ramavtal som kommunerna enkelt skulle kunna utnyttja.

Arbetet med branschstandarden har tagit tid, ramavtalen har tagit tid och det har varit överklaganden och ogiltigförklaranden.

Nu börjar dock situationen ljusna. Kommunerna börjar allt mer upphandla tryggetslarm som tjänst istället för att köpa produkter separat. Därmed är SCAIP och andra tekniska detaljer inte längre något man behöver bry sig om från kommunernas sida, man köper helt enkelt bara funktionen och sedan är det upp till leverantören att lösa hela kedjan.
 
Vad säger ni andra om problematiken? Är framtiden att upphandla rena funktionstjänster?

Dela artikeln: