Smidig övergång till digitala trygghetslarm

2017-05-04   223 visningar

Sedan i oktober förra året har TioHundra arbetat med att byta ut de analoga larmen mot digitala. Nu är samtliga larm bytta och fördelarna är många – både för kunder och för personalen som tar emot larmen.

Digitala trygghetslarm

Arbetet med att byta ut de analoga larmen, som tidigare gick på det vanliga telefonnätet, har pågått i ungefär ett halvår. Nu är samtliga bytta, och på Trygghetsjouren på ROS finns numera bara tre skärmar framför varje joursamordnare, istället för fyra.

– Du kan inte tro vad skönt det var att slänga ut det gamla, säger joursamordnare Monica Staf, innan hon tar ett larm som kommer in.

Trygghetslarmen gör att man snabbt kan få hjälp dygnet runt och för många innebär det en stor säkerhet i hemmet. Idag har något fler än 1 600 kunder i Norrtälje kommun digitala trygghetslarm.

– Snart blir det några till, säger installatör Tulla Lund, och hämtar några nya färdigprogrammerade larm.

Hon är en av dem som de senaste månaderna har arbetat heltid med att byta ut larmen. De analoga larmen satt inkopplade i telefonjacket, medan de nya digitala går på mobilnätet.

– En stor fördel är att larmen inte berörs av till exempel åskan, som kan slå ut telefonerna, säger Tulla Lund, och fortsätter:

– De nya larmen klarar dessutom 36 timmar utan ström, så de fungerar bra vid strömavbrott.

Andra fördelar är att de går snabbt att programmera, och att programmeringen kan göras i förväg.

Tulla Lund och hennes kollegor har installerat larm i hela kommunen, och hon säger att mottagningen aldrig har varit något problem, inte heller på platser där man brukar uppleva att det fungerar mindre bra. Kunderna har också varit positiva. De tycker att det är bra och roligt med en modernisering.

På Trygghetsjouren är man mycket nöjda. Anna Lindberg, som är joursamordnare tycker att det känns mindre stressigt med de nya funktionerna. Som att ett larm efter fem minuter går vidare till trygghetsjour i Malmö, om man av någon anledning inte har kunnat ta det. En annan funktion som underlättar arbetet och sparar tid är att det genom det nya systemet går att skicka ut enklare larm via sms, som sedan följs upp.

– Vi har helt enkelt klivit in i en ny era, konstaterar Göran Bergh, enhetschef för trygghetsjouren.

Beställare av digitaliseringen av larmen är Kommunalförbundet sjukvård och omsorg i Norrtälje, och även de är mycket nöjda med hur arbetet har gått.

– Det är en bra och väl utförd implementering, och vi är mycket nöjda med hur trygghetsjouren har skött det hela, säger Viveca Söderberg Åhs, strategisk kvalitetsutvecklare, och tillägger:

– Nu har vi väl fungerande larm och en helt digital kedja, vilket var målet.

Fakta

  • En vanlig månad kan det komma in över 3 000 larm till Trygghetsjouren.
  • Larmen rapporteras dagtid vidare till den hemtjänst som är berörd och nattetid till TioHundras nattpatrull.
  • Utöver digitala trygghetslarm finns det kunder som har GPS-larm och nattillsyn via kamera. Man testar även nya lösningar som till exempel dörrlarm.

Källa:
Pressmeddelande från TioHundra

Dela artikeln: