Prioriteras kunder med trygghetslarm?

2006-12-22   3175 visningar

Min mamma ska skaffa trygghetslarm och jag undrar om det spelar någon roll vilken operatör hon har på sin fasta telefon? Jag har hört att Telia kan prioritera kunder med trygghetslarm så de får sin telefon fixad fortare - stämmer detta?
 
I de flesta fall spelar det ingen roll vilken operatör man har. Det som kan ställa till problem är bland annat om man har IP-telefoni eller om den operatör man har valt använder prefix (dvs om man inte har operatören som förval).
Det vanliga fasta analoga telenätet ägs av Skanova, som visserligen är ett dotterbolag till Telia, men enligt Post- och Telestyrelsen får de inte favorisera någon operatör.
Cia Edlund, pressansvarig vid Skanova, har vid ett tillfället sagt att "om vi får information om att många kanske är äldre och använder sig av larm i ett visst område prioriterar vi definitivt att åtgärda problemen där först". Med andra ord finns det idag inte någon automatisk prioritering av kunder med trygghetslarm.

Dela artikeln:

Senaste artiklarna