Obetald teleräkning släckte larm

2012-04-24   1495 visningar

Räkningarna blev liggande och det ledde till att telefonen stängdes av. Då slutade också larmet att fungera, och det tog tre veckor att åtgärda.

Fortfarande är det så att de flesta trygghetslarm kräver att brukaren ser till att det finns ett fungerande telefonabonnemang, trots att det är kommunen som ska ansvara för att larmet fungerar.

En rullstolsburen kvinna bosatt i Klippans kommun har socialförvaltningens hjälp med att betala sina räkningar. Den 13 februari i år meddelade kommunens larmansvarige att kvinnans trygghetslarm inte var i gång eftersom telefonen det var kopplat till hade stängts.

Handläggaren på socialförvaltningen hittade inga telefonfakturor och hemtjänsten hittade dem inte heller när de sökte i kvinnans bostad. Den 23 februari ringde en anhörig upp handläggaren och berättade vilken telefonoperatör det gällde. Då fick man reda på att det fanns tre obetalda fakturor som sedan skyndsamt betalades. Den 7 mars fungerade trygghetslarmet igen.

En lex Sarah anmälan har gjorts.

Tips!
För att ta reda på vilken operatör ett visst nummer tillhör skriver man bara in det här på Post- och Telestyrelsens hemsida:
http://www.pts.se/sv/Nyheter/Telefoni/2009/Vilken-operator-tillhor-numret--ny-tjanst-fran-PTS/

Källa:
Helsingborgs Dagblad

Dela artikeln:

Senaste artiklarna