Kan man kräva täckning i upphandling?

2012-02-29   1508 visningar

Kan man skriva in ett krav i en upphandling så att leverantörerna måste garantera mobiltäckning i hela kommunen?

Det går alldeles utmärkt om kommunen är beredd att betala vad det kostar. Kom också ihåg att ett sådant krav begränsar urvalet av leverantör till de som har möjlighet att bygga mobilnät - i praktiken någon av operatörerna, och det är kanske inte alltid de som har de bästa trygghetslarmsprodukterna.

För kommunen är det antagligen en bättre lösning att ställa dessa krav i samband med kommunens IT-/telefoniupphandling. Då har man en bättre förhandlingssituation gentemot operatörerna.

Att tänka i kommunens telefoniupphandling:

  • Det ska finnas möjlighet att köpa SIM-kort till trygghetstelefoner inom ramen för kommunens telefoniavtal

  • Operatören ska ansvara för att det finns fullgod täckning - fråga gärna efter täckningskartor med signalstyrka för nuvarande täckning.

  • Ställ krav på driftsäkerhet. Vissa operatörer kan t.ex. skilja på olika typer av trafik för att ge bättre stabilitet för ex.vis datatjänster, så att det alltid finns kapacitet i nätet för trygghetslarm även om "vanliga" abonnenter använder mycket data.

  • Basstationer och repeatrar (slavsändare) ska ha reservkraft för minst X timmar (be gärna om en plan för hur driften säkerställs vid långvarigt strömavbrott)

När ni upphandlar trygghetslarm:

  • Trygghetslarmen ska fungera med alla operatörers SIM-kort (ej "operatörslåsta")

  • Det bör finnas tillbehör som extra antenner för områden med dålig täckning

Svaret är sammanställt av tips vi har fått in från olika läsare.

Dela artikeln: