Finns det inga larm för 3G och 4G?

2013-09-23   1042 visningar

Vi är larmansvariga inom vår hemtjänstenhet. Som vi förstått så går alla trygghetslarm på 2G-nätet, fast det idag finns både 3- och 4G-nät inom telefoni och bredband. Detta skapar stora problem för brukarna. Som t.ex. de som har valt att ha mobilt bredband för att det är billigare, men måste då byta tillbaka till fast telefoni för att kunna ha ett trygghetslarm. Detta kan innebära långa väntetider för de som är i akuta behov av larm, ofta upp till en månad. På senare tid har det blivit mer vanligt bland våra brukare att ha annan telefoni än fast, då det gått ur tiden för nyare generationer.

Det vi undrar nu är hur utvecklingen går framåt från er sida som tillverkar dessa larm? Bör inte den åtminstone försöka följa teleoperatörernas för bästa möjliga kompatibilitet och valfrihet för brukare och kunder att välja fritt det som passar dem bäst?

Utvecklingen går framåt även för trygghetslarmstillverkarna, även om de verkar få kämpa för att hålla samma takt som övriga inom telekomindustrin. Det finns numera även trygghetslarm som går på 3G eller fast IP-telefoni.

Frågan är dock, ska det verkligen vara upp till brukaren att tillhandahålla kommunikationen för trygghetslarmet?

Är det inte bättre att kommunen tillhandahåller ett larm med eget SIM-kort?

Det som ställer till problem för brukarna är väl egentligen inte trygghetslarmen, utan kommunerna som kräver att brukarna ska tillhandahålla "uppkoppling"...

Dela artikeln: